Å få tak i kompetente fagfolk er en av bilbransjens største utfordringer. Svært mange søker etter fagarbeidere, svært mange sliter med å fylle ledige stillinger. Å mangle kompetente folk er det største hinderet for vekst i næringslivet, og bilbransjen er ikke noe unntak. Derfor satser NBF hardt for å få flere til å søke bilfagene. Samtidig er det en del verkstedene kan gjøre selv.
NBF har to store tiltak for å inspirere flere til å velge bilbransjen. Det ene er et roadshow som reiser rundt i hele landet for å møte ungdom som skal velge sin yrkesretning. I tillegg så kjører vi en sosiale medier kampanje i november, desember, januar og februar. Alt for å øke antall søkere til bilfagene.
I tillegg handler arbeidet om å gjøre kvaliteten i utdanningsløpet bedre. Fra de begynner på skolen til de står med fagbrevet i hånden.
I totalitet handler dette om bransjens attraktivitet generelt, og den enkeltes bedrift attraktivitet spesielt.
På frokostmøtet 12. januar vil vi informere om hva NBF gjør, og komme med noen tips til hva hver enkelt virksomhet kan gjøre.
- Egil Steinsland
- Kommunikasjonssjef
- egil.steinsland@nbf.no
- 99 48 52 68
Vi bruker Teams som digital møteplattform og alle som er påmeldt mottar Teams-linken noen dager før møtet, og ved hjelp av denne får man tilgang til møtet. Deltakelse i de digitale frokostmøtene er med andre ord like enkelt som å delta i ordinære Teams-møter.
Regelmessig vil NBF gjennom sine nyhetsbrev annonsere de kommende frokostmøtene noen uker frem i tid. For å sikre at vi hele tiden tilbyr aktuelle temaer annonseres ikke møter for langt frem i tid, men altså regelmessig innenfor en begrenset periode.
Digitale frokostmøter vil bli gjennomført hver onsdag fra kl. 09:00, og med varighet på 30 – 45 minutter. Normalt vil det i hvert møte bli presentert 1 – 2 temaer og deltakerne får anledning til å stille spørsmål i form av chat.