Digitalt frokostmøte for medlemsbedrifter: Heving av bilkjøp

Hver onsdag inviterer vi medlemsbedriftene våre til et digitalt frokostmøte med aktuell tematikk. Vi spanderer innholdet, bare fyll opp kaffekoppen og logg deg på!

tastatur, notatblokk og kaffekopp

Foto: NTB

Flere og flere opplever krav fra kunder om heving av kjøpet. Heving kan ha store økonomiske konsekvenser for selger, og det er derfor nyttig å vite hvilke regler som gjelder for hevingskrav.

Vi vil kort gjennomgå følgende fire forutsetninger som må være oppfylt for at det skal foreligge rett til heving i et forbrukerkjøp:  

1. Det må foreligge en mangel

2. Kjøper må ha reklamert innenfor lovens frister

3. Avhjelp har ikke skjedd i samsvar med lovens krav

4. Mangelen må ikke være uvesentlig

Vi vil også kort gjennomgå hvordan selve hevingsoppgjøret gjennomføres.


------------------------------------------------------------

Vi bruker Teams som digital møteplattform og alle som er påmeldt mottar Teams-linken i bekreftelsen som kommer umiddelbart etter påmelding, samt i en påminnelse som sendes ut 30 minutter før møtet. Ved hjelp av lenken får man tilgang til møtet. Deltakelse i de digitale frokostmøtene er med andre ord like enkelt som å delta i ordinære Teams-møter. Husk å sjekke mappe for søppelpost om du ikke finner dette i innboksen!

Regelmessig vil NBF gjennom sine nyhetsbrev annonsere de kommende frokostmøtene en uke frem i tid. 

Digitale frokostmøter vil bli gjennomført hver onsdag fra kl. 09:00, og med varighet på 30 – 45 minutter. Deltakerne får anledning til å stille spørsmål i form av chat eller ved å be om ordet.