Om tilbakeholdsrett, plassleie og salg av kundens bil.
"Vi har utført arbeid på en bil, men kunden vil ikke betale. Hva skal jeg gjøre?" NBF-advokatene får ofte henvendelser som denne. Hvordan skal verkstedet få dekket sitt krav? Og hvordan skal verkstedet bli kvitt en uavhentet bil?
Dersom verkstedet har utført et arbeid i henhold til avtale, har verkstedet krav på betaling. Det er altså en grunnleggende forutsetning for å få betalt at verkstedet både har gjort det arbeidet som ble avtalt og at fakturaen gjenspeiler den prisen som ble avtalt eller gjengs pris i bransjen. Frokostmøtet handler om de situasjoner der kunden ikke har betalingsevne, ikke er mulig å få tak i eller av andre grunner ikke betaler for arbeidet som er utført og fakturert i henhold til avtale og hva man da må gjøre. Seminaret handler derfor ikke om de tilfeller der kunden er uenig i det arbeidet som ble gjort eller den prisen som er fakturert.
------------------------------------------------------------
Vi bruker Teams som digital møteplattform og alle som er påmeldt mottar Teams-linken i bekreftelsen som kommer umiddelbart etter påmelding, samt i en påminnelse som sendes ut 30 minutter før møtet. Ved hjelp av lenken får man tilgang til møtet. Deltakelse i de digitale frokostmøtene er med andre ord like enkelt som å delta i ordinære Teams-møter. Husk å sjekke mappe for søppelpost om du ikke finner dette i innboksen!
Regelmessig vil NBF gjennom sine nyhetsbrev annonsere de kommende frokostmøtene en uke frem i tid.
Digitale frokostmøter vil bli gjennomført hver onsdag fra kl. 09:00, og med varighet på 30 – 45 minutter. Deltakerne får anledning til å stille spørsmål i form av chat eller ved å be om ordet.