Digitalt frokostmøte for medlemsbedrifter: Hva gjør du når verkstedkunden ikke betaler?

Hver onsdag inviterer vi medlemsbedriftene våre til et digitalt frokostmøte med aktuell tematikk. Vi spanderer innholdet, bare fyll opp kaffekoppen og logg deg på!

Foto: Unsplash.com/NBF

Om tilbakeholdsrett, plassleie og salg av kundens bil.

"Vi har utført arbeid på en bil, men kunden vil ikke betale. Hva skal jeg gjøre?" NBF-advokatene får ofte henvendelser som denne. Hvordan skal verkstedet få dekket sitt krav? Og hvordan skal verkstedet bli kvitt en uavhentet bil?

Dersom verkstedet har utført et arbeid i henhold til avtale, har verkstedet krav på betaling. Det er altså en grunnleggende forutsetning for å få betalt at verkstedet både har gjort det arbeidet som ble avtalt og at fakturaen gjenspeiler den prisen som ble avtalt eller gjengs pris i bransjen. Frokostmøtet handler om de situasjoner der kunden ikke har betalingsevne, ikke er mulig å få tak i eller av andre grunner ikke betaler for arbeidet som er utført og fakturert i henhold til avtale og hva man da må gjøre. Seminaret handler derfor ikke om de tilfeller der kunden er uenig i det arbeidet som ble gjort eller den prisen som er fakturert.

------------------------------------------------------------

Vi bruker Teams som digital møteplattform og alle som er påmeldt mottar Teams-linken i bekreftelsen som kommer umiddelbart etter påmelding, samt i en påminnelse som sendes ut 30 minutter før møtet. Ved hjelp av lenken får man tilgang til møtet. Deltakelse i de digitale frokostmøtene er med andre ord like enkelt som å delta i ordinære Teams-møter. Husk å sjekke mappe for søppelpost om du ikke finner dette i innboksen!

Regelmessig vil NBF gjennom sine nyhetsbrev annonsere de kommende frokostmøtene en uke frem i tid. 

Digitale frokostmøter vil bli gjennomført hver onsdag fra kl. 09:00, og med varighet på 30 – 45 minutter. Deltakerne får anledning til å stille spørsmål i form av chat eller ved å be om ordet.