- Norsk bilbransje har lagt ned et betydelig arbeid for å få elektriske biler ut på veien. Ikke bare har vi påvirket bilfabrikkene til å produsere elektriske personbiler til Norge, vi har også foretatt store investeringer i utstyr og kompetanse for å møte teknologien. Det ligger i bransjens natur å ville selge så mye så mulig, så vi håper jo milliarden blir brukt opp, sier Stig Morten Nilsen adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.
Bedrifter og enkeltpersoner kan få støtte til kjøp av nye elvarebiler og tilhørende lader. Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg. Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen. Støttetilbudet har standardsatser basert på bilens motorytelse:
Motorytelse (hk)
|
Maks effekt per halvtime (kW)
|
Støtte
|
< 80 hk
|
< 60 kW
|
15 000 kr
|
80–120 hk
|
60–90 kW
|
25 000 kr
|
> 120 hk
|
> 90 kW
|
50 000 kr
|
I tillegg kan du få 5 000 kroner i støtte til lader til bilen. Denne søker du om først når bilen er registrert i kjøretøyregisteret.
Last ned tabellen her >
Forutsetninger for å få støtte
De fulle kriteriene for støtteprogrammet blir tilgjengelig på https://www.enova.no/elvarebil/ når tilbudet åpner 27. august. Noen sentrale punkter er:
- Det er den virksomheten som skal stå som eier av kjøretøyet i Kjøretøyregisteret som må søke. Bilforhandler kan imidlertid bistå sin kunde ved å søke på vegne av kunden.
- Dersom du ønsker å lease varebilen er det leasingselskapet som må søke om støtten. Dette hjelper forhandleren deg med.
- For å hindre uønsket videresalg/eksport, stilles det krav til at bilen må være registrert i Norge i minst tre år etter førstegangsregistrering.
Mer informasjon får du hos din bilforhandler.
- Bilbransjen har klart å selge og levere over 250.000 elektriske personbiler, det står det stor respekt av. Nå er det varebilene sin tur. Ifølge Stortinget skal også alle nye lette varebiler være utslippsfrie i 2025. Vi vil være avhengig av et bredt modellutvalg som er tilgjengelig, og der er vi avhengig av bilprodusentene. Og vi er avhengig av å ha kundene med på laget – og ovenfor kunder hjelper økonomiske incentiver. Sånn sett er ordningen kjærkommen, sier Nilsen.
Adm. dir i Norges Bilbransjeforbund, Stig Morten Nilsen. Foto: Thomas Brun/NTBscanpix
Om nivået på støtten per bil er høyt nok til å gjøre en stor forskjell må evalueres underveis, men uansett vil dette bidra til å redusere utslipp fra varetransport i byene og bynære strøk. 500 norske bilforhandlere er klare til å gjøre jobben.
For flere kommentarer kontakt:
Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund
Tlf: 994 85 268
E-post: es@nbf.no