Opplæringsbevis (AC anlegg i kjøretøy M1/N1) har ingen krav til fornying etter fem år
F-gass forordningens krav er at en må kunne dokumentere kunnskap for å kunne håndtere f-gasser fra klimaanlegg i motorvogner (personbiler og varebiler).
F-gass forordningens krav er at en må kunne dokumentere kunnskap for å kunne håndtere f-gasser fra klimaanlegg i motorvogner (personbiler og varebiler).
Disse opplæringsbevisene er evigvarende.
Når det gjelder personellsertifisering for arbeid på stasjonære kulde-, klima og varmepumpeanlegg og kjølebiler over 3,5 tonn, er sertifikatene gyldige i kun fem år.
Siden 2011 har Stiftelsen ReturGass håndert ordningen med krav til opplæringsbevis for arbeid på AC-anlegg.
HMS- og kvalitetssjef i NBF, Heidi Chr. Lund. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF
NBF, BIL og ABL har samarbeidet med Stiftelsen ReturGass om å håndtere opplæringskravet på en best mulig måte for bransjen, og har sammen sittet i en faggruppe for bransjen.
Det er pr. nå utstedt til sammen 11672 opplæringsbevis for arbeid på AC-anlegg i kjøretøy. Det er godkjent 35 opplæringssentre, som er godkjent for å gjennomføre opplæring som kvalifiserer til opplæringsbevis. Blant disse er flere opplæringskontorer.
Fagstyret forventer nå at de fleste som har behov for et slikt opplæringsbevis har fått gjennomført denne opplæringen, men det utdannes stadig nye mennesker til bransjen, og det forventes et behov for ca. 1000 nye pr år.
Samarbeidet mellom Stiftelsen ReturGass og bilbransjen, representert ved ABL, BIL og NBF, har fungert strålende. Utfordringer knyttet til etablering og drift av en ordning med opplæringskrav har vært håndtert svært godt av Stiftelsen ReturGass. " Vi har nesten ikke mottatt noen klager på vår håndtering av dette kravet", sier administrerende direktør Lisbeth Solgaard i Stiftelsen ReturGass. "Samarbeidet med bransjen har også fungert svært godt", avslutter hun.