Elbilene er statsbudsjettets store taper

Publisert

portrett av Egil Steinsland

Foto: Thomas Brun/NTB/NBF

Elbil-mva, vektavgift, omregistreringsavgift, bompenger osv. I regjeringens forslag til statsbudsjett er elbilene taperen. En ting er at det stikker kjepper i hjulene for det grønne skiftet, en annen at det er ekstremt uforutsigbart.

Når regjeringen i revidert nasjonalbudsjett varslet om innføringen av elbil-mva var viktigste begrunnelse forutsigbarhet. Kundene skulle vite hva de skulle forholde seg til når de bestilte elbil. Da er det svært merkelig at de innfører en helt ny vektavgift som rammer elbilene.  

Når regjeringen i tillegg foreslår store økninger i engangsavgiften og kutt i vektfradraget for plug-in-hybrider er det åpenbart at denne regjeringen skulle "ta" nybilene denne gang. Det som er merkelig og overraskende er at denne politikken vil ikke bidra til en grønnere og sikrere bilpark, snarere tvert imot. Konsekvensene er færre solgte nye biler, og dermed en eldre bilpark.  

For kundene er dette helt håpløst. På grunn av geopolitiske forhold, alt fra krig i Ukraina til chip-mangel, er leveringstiden på nye biler ekstraordinær lang. Det igjen medfører at svært mange får en ubehagelig overraskelse. Og, som nevnt, det er ekstremt merkelig nå regjeringen varslet om elbil-mva tidlig under begrunnelse av å sikre forutsigbart.  

I media omtales forslagene som rekkeviddeavgift, kortslutning, sjokkerende osv som kommer fra en "dieselregjering". NBF kan tilslutte seg de fleste av disse beskrivelsene.  

Det vil arbeides hardt fremover for å rette opp i dette. Elbiløkningene har vi godt håp om at kan snus, vi er mer usikre på resten. 

NBF inviterer alle medlemmer til frokostmøte førstkommende onsdag om statsbudsjettet. Meld deg på her >