Lønnsoppgjøret 2022 – lokale forhandlinger
Lønnsoppgjøret mellom NBF og Fellesforbundet er nå vedtatt. I år er det et såkalt hovedoppgjør, og ble avholdt som forbundsvise forhandlinger mellom NBF og Fellesforbundet.
Lønnsoppgjøret mellom NBF og Fellesforbundet er nå vedtatt. I år er det et såkalt hovedoppgjør, og ble avholdt som forbundsvise forhandlinger mellom NBF og Fellesforbundet.
De lokale forhandlingene innenfor Biloverenskomstens tariffområde blir neste steg i forhandlingene. Biloverenskomsten omfatter mekanikere, opprettere, lakkerere og delelagerpersonell.
De lokale forhandlingene skal ta hensyn til den enkelte bedrifts økonomiske situasjon, produktivitet, konkurranseevne, framtidsutsikter og arbeidskraftsituasjon – "de fire kriteriene". Det er vesentlig at bedriftene beskriver disse kriteriene i egen bedrift på en god og profesjonell måte. I år blir det kanskje viktigere enn noen gang å følge de grunnleggende fire kriteriene i forbindelse med de lokale forhandlingene!
Resultatet av forhandlingene – økonomi:
Tallet i den anslåtte rammen inkluderer et overheng på 1,2 % (effekten av fjorårets lønnsoppgjør i dette kalenderåret). Det generelle tillegget er kostnadsberegnet til 1,1 %. Det er ikke mulig å kostnadsberegne nå hva som for eksempel blir gitt i gjennomsnitt i lokale lønnstillegg i NBFs medlemsbedrifter.
I rammen vil også være de mulige lokale lønnstilleggene samt alle andre former for lønnsvekst i bedriftene (f.eks. økning av kompetanse- og ansiennitetstillegg i år).
I boksene under kan du lese mer om lokale forhandlinger og få tips fra forhandlingssjefen.
Vær oppmerksom på bestemmelsene om dagsing i Biloverenskomsten!
Dersom partene ikke blir enige i de lokale lønnsforhandlingene, må det nedfelles skriftlig i en protokoll hva uenigheten går ut på og eventuelle konsekvenser av en slik uenighet.
I bedrifter som er bundet av tariffavtale – Biloverenskomsten – kan de organiserte varsle såkalt dagsing. Det innebærer at de som jobber innenfor verkstedet og delelageret én måned etter at uenighetsprotokoll er laget, og etter at en av partene har krevd avholdt et organisasjonsmessig møte, kan gå ned til 45 % arbeidsytelse og med tilsvarende lønn. Dette kan kalles en tariffavtaleregulert ”gå-sakte-aksjon”. Men de ansatte må være på jobb hele dagen. Reglene finner vi i Biloverenskomsten § 7.
Det må understrekes at de organiserte altså ikke kan gå til oppsigelse av lønnsavtalen/varsle dagsing før det er avholdt et organisasjonsmessig møte mellom NBF og Fellesforbundet hvis en av partene skulle ønske det. Men bedriften/de tillitsvalgte må kreve dette møtet snarest etter at det konstateres uenighet mellom partene – ”uten ugrunnet opphold” (det betyr at forhandlingene bør gjennomføres i løpet av maks en 10 dagers periode etter at uenigheten har oppstått).
Bedriften vil i kraft av sin styringsrett kunne utbetale det tilbudte beløpet i de lokale forhandlingene dersom ingen av partene innen rimelig tid "forfølger videre" uenigheten som er nedfelt i protokollen.
Det er sjelden at slike dagsingsaksjoner oppstår, men vær "føre var"! Kostnadene for både bedrift og ansatt kan bli store dersom slike aksjoner skulle oppstå.
Ta kontakt med NBFs forhandlingssjef Hans Tore Hagland, dersom det skulle være flere spørsmål om lønnsoppgjøret. Se også boksene under for mer informasjon om lokale forhandlinger og tips fra forhandlingssjefen.