- For det første er det bra at det kom en avklaring allerede i revidert. På den andre siden har man valgt en modell for innføring av mva som er svært komplisert. Innrammingen blir derfor svært viktig å få på plass, og den må komme raskt. Bransjen må få tid til å implementere, og med mer komplisert modell jo mer tid trenger vi, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i NBF. – Det blir mye arbeid i Finansdepartementet fremover. NBF vil følge prosessen tett for å bidra til en så god innramming som mulig, legger Steinsland til.
Egil Steinland. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF
Momsfritaket for kjøpsbeløpet for elbiler under 500 000 kroner skal holdes uendret frem til 2025. I forbindelse med innføring av kjøpsavgifter for elbil skal det sikres at konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment opprettholdes
- Det er selvsagt gledelig at momsfritaket beholdes uendret ut 2024. Formuleringen om at konkurransefordelene til elbiler skal opprettholdes betyr en avgiftsøkning på alle biler med utslipp i Statsbudsjettet for 2023. Det må bransjen være forberedt på, sier Steinsland.
Støtten til elvarebiler økes i 2023. I forbindelse med statsbudsjettet for 2023 skal regjeringen sørge for at Enova øker støtten til el-varebiler fra 30 prosent til 40 prosent av merkostnaden.
- Økt støtte til elvarebiler er gledelig, og helt nødvendig for å nå 2025 målene. Spørsmålet er om det er nok, sier Steinsland.