Åpenhetsloven: En femtedel bryter kravene

Publisert

rødt lys

Foto: Unsplash

Da Forbrukertilsynet gjennomførte en stikkprøvekontroll for rapporteringsåret 2023 på slutten av året, viste deg at av 500 tilfeldig kontrollerte virksomheter – av totalt 9.000 rapportpliktige – brøt en femtedel kravet om offentliggjørelse på nettsidene.

– Dette er svært alvorlig, og vi har nå sendt brev til over 100 virksomheter som mangler redegjørelse. Vi har bedt disse virksomhetene sette seg inn i pliktene og sørge for å ha en redegjørelse lett tilgjengelig på nettsiden sin, sier Forbrukertilsynets direktør, Trond Rønningen. 

– Det er grunn til bekymring da dette også kan tyde at mange virksomheter heller ikke er i gang med å jobbe med aktsomhetsvurderinger, sier Rønningen. 

For dårlig

Statsråd Kjersti Toppe påpeker at virksomhetene har hatt god tid til å forberede redegjørelsen og offentliggjøre denne innen fristen. 

– At så mange av de 500 kontrollerte virksomhetene mangler redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene, synes jeg er for dårlig. Nå er det over ett år siden åpenhetsloven trådte i kraft, så nå hadde jeg forventet at virksomhetene hadde dette på plass. Alle virksomheter som er omfattet av loven må sette seg inn i pliktene i loven og rapportere som de skal, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe. 

– Det er viktig at norske virksomheter er sitt ansvar bevisst og gjør det de kan for å ikke bidra til brudd på menneskerettighetene i produksjonen av varer og tjenester som virksomheten tilbyr og selger, slår Toppe fast. 

Variabel kvalitet

Forbrukertilsynets gjennomgang avslørte dessuten varierende kvalitet på redegjørelsene som var gitt: 

  • Virksomhetene redegjør i liten grad for negative forhold de har avdekket. Over en tredjedel av de undersøkte har ikke nevnt noe om slike forhold eller har kun oppgitt at de ikke har avdekket noe. 
  • Virksomhetene redegjør i liten grad for iverksatte eller planlagte tiltak. Omtrent en tredjedel nevner ikke tiltak i det hele tatt. 
      
  • Enkelte virksomheter har publisert en tekst om åpenhetsloven, men det er uklart om teksten er ment som en redegjørelse ettersom den verken er datert, signert eller angir hvilken periode man redegjør for. 
      
  • Mange av virksomhetene vi har sett på er del av konsern. Her er det ofte uklart hvilke virksomheter i konsernet redegjørelsen er ment å dekke. Redegjørelsene er også lite spesifikke når det gjelder ulike risiko knyttet til ulike forretningsområder innenfor konsernet. 
      
  • Mange virksomheter ser ut til å ha løst arbeidet med aktsomhetsvurderingene ved å sende ut skjemaer, code of conduct eller lignende, uten at man jobber videre med konkret risiko og tiltak. 
Mer informasjon

Veiledning til redegjørelse etter åpenhetsloven finner du her: https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/apenhetsloven/redegjorelsesplikt