Funn fra Trivselsundersøkelsen 2024: Stabil trivsel i bilbransjen – tross økonomiske utfordringer.

Det er fortsatt høy trivsel i bilbransjen, men det er utfordringer som det må jobbes med. Nylig gjennomførte NBF og BIL Trivselsundersøkelsen for tredje gang. Trivselen og mobbing er relativt stabilt, men det er noe tilbakegang.

Til tross for at bilsalget i 2024 har vært preget av økonomisk motvind, viser en fersk undersøkelse at trivselen blant ansatte i bilbransjen holder seg stabil. Både servicemarked og bruktbil har gått godt.  

Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) står bak denne årlige trivselsundersøkelsen, som for tredje gang gir verdifull innsikt i arbeidsmiljøet i bransjen. 

-De fleste trives i jobben sin og er stolte av å jobbe i bilbransjen, sier fagsjef HMS og Bærekraft i Norges Bilbransjeforbund, Heidi Chr. Lund. Vi ser noe tilbakegang både når det gjelder tilstedeværelse av trivselsfaktorer og mobbing, men tilbakegangen er marginal.  

Hele 1520 medarbeidere, 130 flere enn i 2023, har deltatt i årets Trivselsundersøkelse for bilbransjen. Engasjementet for å svare på undersøkelsen øker år for år, målet med undersøkelsen er å kartlegge blant annet trivsel, mangfold, trygghet og mobbing på arbeidsplasser i bilbransjen. 

-Etter at vi satte i gang den første undersøkelsen har NBF intensivert arbeidet med trivsel, mangfold og likestilling. Vi har opplevd en bransje som ser verdien av å sette tema på dagsorden, sette seg mål og jobbe systematisk. Derfor er det inspirerende å se hvor mange som har deltatt i årets undersøkelse, sier Lund, som presenterer funnene sammen med BIL på Bilbransjens dager.  

 

Heidi og Eirik
Mye bra, men ikke godt nok, sier Heidi Chr. Lund fra NBF og Erik Solum fra BIL. Foto: BIL
Svak tilbakegang når det gjelder mobbing og trakassering 

Det er en svak tilbakegang når det gjelder mobbing og trakassering, men endringen er ikke signifikant, men det viser at man må ta dette alvorlig, slik at vi får snudd trenden. 

Mobbetall graf

-Vi ser at de ansatte fortsatt trives i bilbransjen, men vi har må jobbe mere for å forebygge når det gjelder mobbing og trakassering.  

14,7% rapporterer at de har observert mobbing eller trakassering på arbeidsplassen i løpet av de siste 12 månedene​. Det dreier seg i hovedsak om nedsettende kommentarer, vitsing, utfrysning og utskjelling.​ Det er 9,3% som rapporterer at de selv har opplevd mobbing eller trakassering, dette er på et høyere nivå enn tidligere år.   

-I årets undersøkelse ser vi at det er flere som vet hva de skal gjøre om de observerer eller blir utsatt for uakseptable hendelser på arbeidsplassen, sier Lund. 

Funn fra årets Trivselsundersøkelse 

Resultatene gir både et oppmuntrende bilde og peker på viktige forbedringsområder:  

  • Sosialt fellesskap, trygghet og forutsigbarhet: Dette er viktige faktorer som ansatte på tvers av alle aldersgrupper verdsetter og opplever i stor grad.  
  • Rettferdighet og utviklingsmuligheter: Mange ansatte etterlyser større tilstedeværelse av disse faktorene. Spesielt de yngre aldersgruppene, som setter kompetanse- og karriereutvikling høyt på agendaen.  
  • Grønn omstilling: Klima og miljø er fortsatt det eneste området der tilstedeværelse av trivselsfaktorer overgår deres opplevde viktighet, noe som gjenspeiler bransjens fokus på bærekraft.  
  • Lav turnoverintensjon: Selv om økonomi fremdeles er en viktig grunn til å bli i bransjen, viser undersøkelsen en generelt lav turnoverintensjon. Yngre medarbeidere rapporterer imidlertid høyere intensjon om å bytte både arbeidsplass og bransje, og har noe lavere yrkeslojalitet.  
  • Økning i mobbing og trakassering: Undersøkelsen viser en svak økning i rapportering av mobbing og trakassering, hos begge kjønn. Kvinner opplever også lavere grad av trivsel og høyere grad av mobbing sammenlignet med menn, selv om deres turnoverintensjon er lavere.  
  • Kvinner i bransjen: Med bare ni prosent kvinner i bilbransjen er det stort potensial for økt mangfold. Kvinner i bransjen rapporterer noe lavere tilstedeværelse av trivselsfaktorer, men oppgir samtidig lavere intensjon om å forlate jobben.  
  • Eldre aldersgrupper: Eldre ansatte opplever jevnt over høyere tilstedeværelse av trivselsfaktorer enn yngre kollegaer, noe som understreker at aldersgruppene har ulike behov og prioriteringer.  
  • Økonomi, karrieremuligheter og sosialt arbeidsmiljø: Dette fremstår som de tre viktigste faktorene som påvirker turnoverintensjon blant ansatte som vurderer å bytte jobb eller bransje.  
  • Snittet av 16 trivselsfaktorer er 3,87 poeng på en skala fra 1 til 5, der 5 er best. Det er en flat utvikling fra undersøkelsen i 2023. 

Graf

Mål for arbeidet

Rettferdig behandling, karriereutviklingsmuligheter og systematisk arbeid for et godt sosialt miljø er områdene hvor det er størst avvik mellom hva ansatte opplever som viktig for trivselen deres og hva som er til stede i arbeidshverdagen.  

-Her må bransjen sette seg klare mål for å tette disse gapene. Når en klarer det vil føre til økt trivsel, og forhåpentligvis lette rekrutteringen og flere ønsker å bli værende i bransjen. Vi må være tålmodige og vi må jobbe sammen. NBF og BIL kommer til å holde trykket oppe og invitere til møter som skal være til hjelp for å løfte bransjen på arbeidsmiljø, trivsel og mangfold, sier hun. 
 
Lund mener det også er avgjørende å jobbe systematisk, og å sette konkrete mål for arbeidet. 

Trivsel er ferskvare  

– Trivsel i arbeidslivet er ferskvare som krever kontinuerlig oppmerksomhet. Ved å kartlegge spesifikke arbeidsmiljøforhold som mangfold, likestilling og turnover kan vi sikre at bransjen forblir en attraktiv arbeidsplass, sier Heidi Chr. Lund. 

– Fordi vi nå har gjennomført undersøkelsen for tredje gang, kan vi sammenligne tallene og se på utviklingen. Dermed kan vi også få svar på hvordan tidligere tiltak har påvirket trivselen, legger Erik Solum til. 

De to er enige om at bilbransjen kan vise til gode tall, og ifølge Moment Consulting scorer bilbransjen bedre enn mange andre bransjer. Likevel advarer de mot å la resultatene bli en hvilepute, men heller bruke dem til å få på plass gode tiltak for tiden fremover. 

Medlemsbedrifter som ønsker en spesifikk rapport for egen virksomhet kan bestille dette, forutsatt at det er nok deltakere til å opprettholde anonymitet. Det understrekes imidlertid at dette ikke erstatter interne kartlegginger, men fungerer som et supplement for å styrke arbeidsmiljøet.