For privatpersoner med firmabil kan Elbilforeningen bistå medlemmer hvis de ønsker å klage på skatten.
Prinsippet i loven er at du skal skattes for den reelle private verdien av fordelen. For å gjøre systemet enkelt har ulike fordeler en fast sats (sjablong) som man beskattes for.. Det er en sjablong for mobiltelefon for eksempel, og det er en sjablong for firmabil.
Utfordringen for firmabil er at sjablongen (verdien av fordelen) er satt for høy. Man beskattes for en høyere verdi enn fordelen faktisk er. Det gjelder spesielt etter at den tidligere verdsettelsesrabatten på elektriske firmabiler ble fjernet helt fra 1. januar 2023. Elbiler har som kjent langt lavere driftsutgifter enn fossilbiler.
For å rette på dette må ligningen manuelt justeres – det vil si legge inn de reelle kostnadene ved bilbruk, og hvor stor andel av dette som var privat. Totalen blir et lavere beløp enn sjablongen, noe som gjør at skatten for firmabil går ned.
Prinsippene for å beregne den private fordelen er redegjort av Skattedirektoratet i et brev av 15. april 2003.
For å beregne dette manuelt skal følgende elementer inngå:
- Service og vedlikehold
- Forsikring
- Trafikkforsikringsavgift
- Drivstoff/strøm
- Dekk (hvis aktuelt)
- Verditap (fast sats 10 prosent årlig)
Følgende elementer skal ikke inngå:
Videre kan det benyttes en årlig kjørelengde på 14.345 km for nyere fossilbiler, og 14.533 km for nyere elbiler (snitt kjørelengde ifølge SSB.no for 0-4 år gamle biler i 2023).
Dette krever litt jobb, men er mulig å gjøre hvis man kan beregne tallene på en realistisk måte.
For arbeidsgiver vil en redusert skattesats medføre at lønnsgrunnlaget blir lavere. Det igjen kan redusere arbeidsgiveravgiften. NBF anbefaler å ha dialog med revisor dersom dette blir aktuelt.
Les også: Systematisk overbeskatning for bruk av firmabil >