Systematisk overbeskatning for bruk av firmabil

Stig Morten Nilsen

Stig Morten Nilsen. Foto: NBF

Emil fikk 26 000,- tilbake etter klage på firmabilskatten. Feil firmabilskatt medfører at mer enn 75 000 personer med firmabil har blitt overbeskattet over mange år. Totalt kan de ha krav til 1,5-2 milliarder kroner tilbake.

- Det er merkelig at vi har havnet i denne situasjonen. NBF har informert og redegjort for Finansdepartementet at reglene har vært feil og medført at titusenvis av skattebetalere har betalt altfor mye. Også i Finanskomiteen har vi lagt dette frem, sier Stig Morten Nilsen, adm.dir. i NBF (Norges Bilbransjeforbund).  

NBF mener det er behov for en full gjennomgang av hele skatteordningen. Firmabil skal beskattes etter prinsippet om naturalytelser i arbeidsforhold, altså reell markedsverdi. Dette fastslår Skattelovens §5-3: «Fordel som består i annet enn norsk mynt, verdsettes til omsetningsverdi.»  

- Prinsippet er at du skal beskattes av den reelle økonomiske fordelen. Sjablongregelverket som praktiseres i dag medfører at beregnet fordel kan være dobbelt så stor som reell fordel, sier Stig Morten Nilsen. 

Det var en klage på skatten for 2023 fra Emil Lysø som Skatteetaten gav medhold. Totalt ble fordelen redusert med over 60 000 kroner. Det vil si at han fikk tilbake 26 000 kroner. Direktør Jan Traaseth i Motor Forum AS har vært økonomisk rådgiver for Emil Lysø. 

- Vi er veldig fornøyde med at Skatteetaten har anerkjent skjevheten i firmabilbeskatningen, og godkjente Emil Lysøs endring av fordel fri bil i skattemeldingen for 2023, sier direktør Jan Traaseth i Motor Finans AS. - Vi forventer nå at Skattemyndighetene, i tråd med regelen om likebehandling, gir andre firmabilbrukere en tilsvarende reduksjon i fordel fri bil for 2023, legger Traaseth til. 

Etter at skatterabatten på 20 prosent for elektriske firmabiler ble fjernet fra 1. januar 2023, har firmabilbrukere i praksis blitt dobbeltbeskattet. Dette strider mot det grunnleggende prinsippet om at fordelen skal reflektere den faktiske verdien for skattyter. For firmabiler bør fordelen fastsettes basert på kostnaden den enkelte ville ha hatt ved å drifte bilen selv. 
 
- Teknisk bryter reglene med Skatteloven §5-1, j.f. § 5-3 som slår fast at personer ikke skal beskattes mer enn den reelle fordelen. Kostnadsberegninger av bilhold legges til grunn for faktisk verdi, og bilen til Emil er en helt vanlig, rimelig elbil. Det vil si at alle personer som har firmabil er grovt overbeskattet over mange år, særlig gjelder dette de som har hatt elbil, legger Stig Morten Nilsen til.   

NBFs beregninger viser at staten siste tre år kan ha avkrevd opp mot to milliarder kroner for mye i skatt for bruk av firmabil. Ved klage på Skatteberegning til Skatteetaten vil man har krav på å få disse pengene tilbake. NBF har allerede bedt Stortinget be regjeringen om å gjeninnføre verdsettelsesrabatten for elbiler i firmabilbeskatningen, og samtidig igangsette en full gjennomgang av hele firmabilskatteordningen.  

- Reglene må endres. Det naturlige er en generell justering av sjablonregelen for firmabiler, og spesielt for elektriske firmabiler. Dette vil kunne sikre riktig skattemessig håndtering i fremtiden, mener både Nilsen og Traaseth.  

Emil Lysø har firmabil gjennom jobben i Coca Cola, og syns denne saken er spesiell. 

- Jeg er glad for resultatet, at skatten blir omgjort. Men det er jo merkelig at det måtte en klage til. Det var rimelig komplisert, og krevde innsikt i både jus og biløkonomi. Dette må gjøres om, sier Lysø. 

 

Les også: Hvorfor er firmabilfordelen overbeskattet? >