Etablering av et sentralt skaderegister nærmer seg!

Publisert

knut ole magistad

Knut Ole Magistad. Foto: NTB kommunikasjn

Et sentralt skaderegister for kjøretøy er på trappene i Norge. Forslaget fra vegvesenet er sendt ut på høring. Dette vil gi forbrukere tilgang til informasjon om alvorlige skader på bruktbiler og bidra til økt trygghet i bilmarkedet. Norges Bilbransjeforbund (NBF) støtter forslaget, men påpeker at det er viktige hensyn å ta.

Etablering av et sentralt skaderegister har NBF jobbet for i lang tid. Det er et viktig tiltak for å sikre tryggere kjøretøy, bedre forbrukerrettigheter og økt seriøsitet i bilmarkedet. Hensikten med registeret er å samle og tilgjengeliggjøre informasjon om kjøretøy med større skadehistorikk. Statens vegvesen (SVV) har nylig sendt ut et høringsforslag om opprettelse av et slikt register, med svarfrist 1. mars 2025. 

Fordeler med et sentralt skaderegister

1. Bedre kjøpsbeskyttelse 

Forbrukere og profesjonelle aktører som kjøper eller tar i innbytte brukte biler, vil få tilgang til vesentlig skadehistorikk. Dette vil gi økt trygghet i handelen og redusere risikoen for uforutsette problemer. 

2. Redusert risiko for skjulte feil 

Registeret kan bidra til å forhindre kjøp av biler med alvorlige skader som ikke er forsvarlig reparert. Spesielt viktig er det at registeret også omfatter biler der skadene er håndtert med kontantoppgjør, da disse ofte kan bli reparert utenfor seriøse verksteder. 

3. Økt trafikksikkerhet 

Ved å sikre at alvorlig skadede biler blir reparert i tråd med gjeldende sikkerhetskrav før de tas i bruk igjen, kan registeret bidra til tryggere kjøreforhold. 

4. Forebygging av svindel 

Med en sentral oversikt blir det vanskeligere å manipulere skade- og reparasjonshistorikk, noe som vil bidra til en mer åpen og pålitelig bilbransje. 

Utfordringer ved etableringen

SVV foreslår tre mulige nedre skadebeløpsgrenser for registreringsplikt: NOK 50 000, 75 000 eller 100 000. 

Lav beløpsgrense (50 000 – 75 000) er utfordrende. Mange kosmetiske skader og enklere reparasjoner vil inkluderes i registeret, noe som kan skape unødvendige utfordringer for bileiere og verksteder. Dette kan også føre til feilaktig oppfatning av bilen som "skadet" på måter som ikke påvirker trafikksikkerheten. 

Anbefalingen fra NBF er at en skadebeløpsgrense på minimum NOK 100 000, kombinert med en reparasjonstid på 15 timer eller mer, bør benyttes for å sikre at registeret kun inkluderer alvorlige skader. I tillegg bør beløpet indeksjusteres årlig for å sikre oppdatert relevans. 

NBF mener det er sentralt at alle biler som er betydelig skadet, inkludert de med kontantoppgjør, inkluderes i registeret uten å kompromittere personvernregler.  

 Oppsummering

Etablering av et sentralt skaderegister vil være et viktig steg mot økt trafikksikkerhet, forbrukerbeskyttelse og redusert svindel i bilmarkedet. Selv om det finnes utfordringer, som valg av beløpsgrense og hensyn til personvern, mener NBF at disse kan håndteres gjennom nøye utforming av forskrifter. 

Vi i NBF ser frem til at registeret realiseres og oppfordrer til samarbeid for å sikre at det blir et nyttig og rettferdig verktøy for alle parter.