2G: Viktige steg på veien både i Norge og EU

Publisert

tore lillemork

Seniorrådgiver i NBF, Tore Lillemork. Foto: NBF

Det er positivt at NBFs synspunkter er blitt hørt, når Stortinget neste uke vedtar at det skal gjennomføres en utredning om videreføring av 2G/3G-nettverk og tekniske løsninger for eCall-systemer i kjøretøy. Et viktig steg på vei mot gjennomslag.

Utredning var et krav alliansen, bestående av NBF (Norges Bilbransjeforbund), bilimportører, forsikringsselskaper og andre sentrale aktører i bil- og mobilitetssektoren, ba om i fellesbrevet høsten 2023. 

Her ble det spesielt etterlyst en vurdering av konsekvensene for eCall-funksjonalitet i eksisterende bilpark samt behovet for å tilpasse tidslinjen for avvikling av mobilnettene. Det var NBF som tok initiativ til dette arbeidet.

Telenors utsettelse og internasjonale perspektiver 

Et sentralt poeng er at majoriteten av EU-landene planlegger å avvikle 2G- og 3G-nettverkene rundt 2029/2030. Telenors plan om å forlenge driften kun til 2027 er derfor 2–3 år for kort. Dette tidsrommet vil være avgjørende for å sikre tilstrekkelig tid til teknisk tilpasning og konvertering. Om 2G-nettet må videreføres ytterligere, vil i stor grad avhenge av om tekniske konverteringsløsninger utvikles i de kommende årene. Bilindustrien, representert av ACEA, anser imidlertid ikke dette som sitt ansvar. 

EUs ekspertgruppe og "legacy fleet"

EU har reaktivert sin ekspertgruppe på eCall for å finne løsninger for den såkalte "legacy fleet", med et tidsperspektiv satt til 2029/2030. Det dreier seg om flere millioner kjøretøy i EU. De omtrent 700 000 norske bilene som omfattes, utgjør derfor en liten andel i europeisk sammenheng. Denne konteksten kan likevel være til Norges fordel, ettersom løsninger utviklet på EU-nivå også kan komme norske brukere til gode.

Relevant EU-regelverk

Det er også verdt å merke seg følgende formulering fra COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2024/1180: 

"In addition, it is necessary to ensure that eCall in-vehicle systems approved after the date of application of Regulation (EU) 2015/758 (i.e. 31 March 2018) and fitted into new vehicles will continue to be operational after the circuit-switched networks are completely shut down in all Member States." 

Denne forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og videreført i den norske Bilforskriften, noe som sikrer at de relevante tekniske kravene også vil gjelde i Norge. 

Oppsummering

Utredningen som nå skal gjennomføres, er et viktig skritt i riktig retning. Likevel gjenstår det kritiske avklaringer knyttet til tidslinjen for avvikling av mobilnettene og ansvaret for å finne tekniske løsninger for eksisterende kjøretøy. Med EU som en viktig premissgiver for utviklingen, er det avgjørende at Norge følger med i prosessen og sikrer at norske brukere ikke blir stående uten fungerende eCall-løsninger etter 2027.