Enkelt(registrering) og greit?

Seniorrådgiver i NBF, Tore Lillemork. Foto: NBF
Et stadig tilbakevendende tema, registrering av tunge kjøretøyer, er inne i en ny fase!
Seniorrådgiver i NBF, Tore Lillemork. Foto: NBF
Et stadig tilbakevendende tema, registrering av tunge kjøretøyer, er inne i en ny fase!
Flere organisasjoner sammen med NBF fikk sist høst i stand et stort møte med ledelsen i Statens vegvesen (SVV) om problemene med ventetider, uforutsigbarhet, forskjellig praksis og et komplisert regime rundt registrering av fabrikknye lastebiler og deres tilhengere.
NLF, NBF, BIL og Påbyggergruppen (PBG) oppsummerte en rekke dårlige erfaringer med systemet for sentral dokumentgodkjenning og enkeltregistrering av fabrikknye tunge kjøretøyer siden full utrulling i 2019. Dette burde være enkelt, men systemet anses å være for komplisert.
Reelle forenklinger må til for merkbare forbedringer!
Det ble diskutert i en god tone som alltid, og vi ble lovet en rask og konstruktiv tilbakemelding.
Vi ante med andre ord en ny giv! Det gikk da heller ikke lenge, så kom SVV tilbake med en møterekke første halvår 2025; en positiv respons om en intensivert prosess og håp om bedring og forenkling!
Her møtte ledelse og ekspertise fra Statens vegvesen våre representanter og ekspertise fra medlemmer – nok en gang i en god tone. Møtet resulterte i flere planer om forbedring og forenkling.
Men først kort om oppstarten, hvor SVV innledet med noen forbehold - ikke bare oppløftende akkurat det, men så kom det flere konstruktive innspill, så optimismen lever!
Det er litt synd å høre fra SVV at bransjen ikke er moden for mer samsvarserklæring; SVV tar tydeligvis ikke sjansen på å tiltro oss flere slike forenklinger – i hvert fall ikke ennå - dessverre.
Så får vi som før bekreftet at det er feil i innsendt dokumentasjon, noe SVV nok har helt rett i, men som alltid nevnes av SVV når kritikk av svakhetene i selve systemet kommer opp. Disse to problemene må behandles separat, men det er liten tvil om at det ene (dvs. svakhetene og kompleksiteten i systemet) er delvis medvirkende til det andre (dvs. manglende kunnskap hos noen innsendere).
Det er nesten som en slags "ond sirkel" dette, for samtidig ønsker vi bistand fra SVV til opplæring for bransjen, noe de ikke har kapasitet til. Det må vi vel ha en viss forståelse for, og det skal sies at de alltid er positive til å stille i våre møter, noe som er veldig bra! Hadde det enda også vært mulig å få delta i SVVs kurs, gjerne tilpasset bransjen, og viktigst: med SVVs ekspertise som kursholdere, ville nivået kunne økes hos mange innsendere av dokumentasjon. Med andre ord: "hjelp til selvhjelp" for begge parter, egentlig!
SVV innledet med ambisjon om å "prøve å komme frem til tiltak som kan monne litt", noe de også ga reelt innhold. Dette betinger aktivt arbeid hos begge parter, også mellom møtene, slik at det – fornuftig nok - sikres aksept for de løsningene vi kommer frem til. Det er ikke mulig å snu alt på hodet, og Bilforskriften er i hovedsak som den er, med de åpningene som er der, så vi må finne smarte, gode løsninger innenfor hovedrammene vi har; greit nok!
Det er særlig to løsninger som peker seg ut, og kan gi merkbare forenklinger som samtidig frigjør kapasitet, og det er "flåtegodkjenning" og "fast-track".
Flåtegodkjenning er kjent fra før, og brukes for bussleveranser, men også i en grad for trekkvogner og lastebiler. Planen er å utvide dette. I dag må kjøretøyene være 100 % identiske, men det skal vurderes aksept for visse variasjoner, slik at ordningen kan brukes oftere og for flere kjøretøyer.
"Fast-track" er, i hvert fall i første omgang, tenkt for trekkvogner og semitrailere, noe som også vil frigjøre kapasitet, da det f.eks. registreres ca. 800 trekkvogner i året. Da kan disse saksbehandles mye enklere, uten at f.eks. "særnorsk" akselløft m.m. er til hinder for løsningen, både på bil og tilhenger. En følge av dette blir bedret kapasitet for registrering av andre kjøretøyer.
Det er også positivt at SVV forsøker å gjøre Bilforskriften mer tilgjengelig, dvs. å ikke bare henvise til EU- og FN-rettsakter, men i tillegg tydeliggjøring enkeltkrav ved formuleringer på norsk for nasjonal enkeltgodkjenning.
Oppsummert er det altså "håp i hengende snøre"!