Bestilling av nye bilskilt må bli enklere

Publisert

knut ole magistad

Fagsjef servicemarked i NBF Knut Ole Magistad. Foto: NTB kommunikasjon/NBF

I takt med den digitale utviklingen og reduksjonen av fysiske vegstasjoner har skadebransjen møtt utfordringer knyttet til skiltbestilling og -henting. NBF foreslår forenklinger.

Dagens rutine, hvor verksteder må innhente fullmakt fra bileier og bestille time for å hente ut skilt, oppleves som tungvint, tidkrevende og kostbar. Dette skaper unødvendige forsinkelser i skadereparasjoner og mer administrasjon for både verksteder og forsikringsselskaper. 

Norges Bilbransjeforbund (NBF) foreslår derfor en mer effektiv løsning
  • Godkjente skadeverksteder får mulighet til å bestille og motta nye skilter direkte. 
  • Verkstedene påtar seg ansvaret for å returnere skadede eller ubenyttede skilter. 
  • Krav til oppbevaring og håndtering følger samme standarder som bilforhandlere. 

En slik ordning vil bidra til en smidigere prosess for både verksteder, forsikringsselskaper og kunder, samtidig som sikkerhet og kontroll ivaretas.