Delepriser som brekkstang for lave timepriser?

Publisert

knut ole magistad portrett

Fagsjef servicemarked i NBF, Knut Ole Magistad. Foto: NBF

Kostnaden for snittskaden har økt med 5.9 prosent, klager Gjensidige. Fra tredje kvartal 2023 til tredje kvartal 2024 har forsikringsbransjen økt premieinntekten med over 12 prosent. Mønsteret gjentar seg: Forsikringsselskapene tjener milliarder, klager på deleprisene, skviser timeprisen for kompetente fagfolk og skrur opp egne priser.

Gjensidige klager over økte kostnader knyttet til bilskadereparasjoner i Bilbransje24. Klagesangen blir falsk når vi samtidig vet at premieinntektene fra bileierne er økt med over 12 prosent fra tredje kvartal 2023 til tredje kvartal 2024 (siste tilgjengelige premiestatistikk fra Finans Norge Forsikringsdrift). Samtidig vil de ikke betale det en verkstedtime faktisk koster, og de presser skadeverkstedene til det ytterste med lave timepriser. 

Det er riktig at deleprisene på nyere biler i Norge har hatt en økning. Blant annet derfor har skadeverkstedene doblet bruken av brukte deler gjennom DBS Gjenbruk fra 2023 til 2024 (Kilde e-post, Arne Solum, FNF) 

Kostnadsøkningen brukes, etter vårt syn, hensynsløst. Når skadeverkstedene ber om rimelig betaling for kompetent arbeidskraft får de nei. 

Det er liten eller ingen vilje til å kompensere skadeverkstedene for betydelig økning i kompetansekrav, opplæringskrav, administrasjonsarbeid og rapporteringer. En skade på en bil av 2025 modell er mer kompleks en den var for 10 år siden. Allikevel får skadeverkstedene lite eller ingen kompensasjon for å sette seg inn avanserte reparasjonsveiledninger og dokumentasjon som er helt nødvendig for en sikker bilskadereparasjon.

Økte delepriser brukes om en brekkstang for å holde timeantall og timeprisen nede. 
Konsekvens? Dårligere lønnsomhet. Vanskeligere å beholde og tiltrekke seg kompetent arbeidskraft. Mindre kapasitet. Lengre ventetider. 
NBF har flere eksempler på verksteder som har mistet sin avtale med forsikringsselskaper på fordi de krevde å få anstendig betalt for timene kompentene fagfolk la ned. Vi snakker om skadeverksteder som har levert topp på kundetilfredshet, kvalitet og bærekraft, men som ikke kan leve av timeprisene de blir tilbudt. 

Det er viktig å minne forsikringsselskapene om at verkstedene leverer kritiske tjenester som sikrer at biler på veiene er trafikksikre og reparert etter produsentenes krav. For å opprettholde kvaliteten må verkstedene ha tilgang til nødvendig kompetanse, teknologi og utstyr – og dette koster penger. 

Generelt er det lite sympatisk når rike og mektige tramper på de små. Derfor fremstår det umusikalsk når forsikringsselskap som leverer miliardoverskudd med all markedsmakt i sine hender, klager på kostnadsøkningen på deler, øker egne priser mye mer og samtidig skviser timeprisen for kompetente fagfolk. 
Kompetente fagfolk koster, kompetent skadeparatører har en lav pris sammenlignet med mange andre. Forsikring vil ikke betale den lave prisen en gang.