- Sikre at leietaker mottar bransjenormen – digitalt eller på papir.
- God og tydelig informasjon til kunden ved inngåelsen av en leasing-/leieavtale vil eliminere usikkerhet og tvil både underveis i leieperioden og ved tilbakelevering av bilen.
- Vær spesielt nøye med å informere om alle punktene som omhandler kravene til service og vedlikehold.
- Husk særlig på punktene som beskriver valg av verksted og hvilke retningslinjer som gjelder for servicer i leieperioden, samt hvem som bærer kostanden for eventuell service som sammenfaller med tilbakeleveringstidspunket i avtalen.
Eksempel: avtalen er på 3 år / 60.000 km service – hvem bærer kostnaden for 60.000 km servicen ved tilbakelevering? Avtal dette med kunden på forhånd – skriftlig!
- Sørg for at det avklares med leasingselskapet hvilket verksted som skal foreta service, vedlikehold og reparasjoner på bilen, og at dette er tydelig kommunisert til leietaker.
- Påse at bransjenormen innlemmes i selve leasing- /leieavtalen, slik at det sikres at bransjenormen blir en del av de komplette dokumentene som kunden signerer.
- Informer kunden om viktigheten av å lese og sette seg inn i betingelsene i leasingavtalen, inkludert bransjenormen.
- Sørg for god oppfølging og dialog med kunden underveis i leieperioden.