I Norge har Stiftelsen Miljøfyrtårn laget felleskriterier som alle må gjennom, i tillegg til bransjekriterier, blant annet for bilbransjen.
Rune Drægni, som kjenner bilbransjen godt. Han er også trukket inn for å lede et kurs Norges bilbransjeforbund (NBF) nå tilbyr.
- Dette er et tilbud til medlemmene gjennom bransjeprogrammet Miljøfokus Bil, presiserer Heidi Chr. Lund. Hun er HMS- og kvalitetssjef i NBF.
- Budskapet rundt fordelene ved å bli miljøsertifisert er så viktig at det bør nå ut til alle, sier hun.
Også bedre lønnsomhet
- Ved å bli miljøsertifisert viser man ikke bare omverdenen at man tar ansvar. Selve sertifiseringsprosessen forutsetter nemlig også at man tar en gjennomgang av hele driften og da vil man sikkert komme over muligheter til forbedringer som både vil øke effektiviteten og bedre lønnsomheten, sier Lund.
Konsernsjef Geir Guthus i Bauda-konsernet ledet sin bedrift gjennom hele prosessen og fikk sertifisert hovedkontoret og 18 lokasjoner i løpet av 2. måneder. Han legger vekt på samhandlingene han opplevde underveis.
- Dette at vi jobber sammen mot felles mål innen miljø og HMS er imponerende, og helt i tråd med Kaizen og kontinuerlig forbedring, sier han .
NBF tilbyr nå et webinar som vil kunne lede til sertifisering.
Kurset er effektivt og består av en time pr. uke. Nytt kurs starter 31. oktober og varer i fire uker. Formålet er å komme gjennom sertifiseringsprosessen på en raskere og mer kostnadseffektiv måte.
Artikelen er klippet fra Bilfag Nr. 5 - september 2018.