Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark. NBF fikk mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går. Fremtind ønsker et godt samarbeid med alle deler av bilbransjen, det er bra. Utfordringen er at spark (tilsiktet eller ikke) ikke er måten å skape et godt samarbeid på.
Grunnen til at vi stilte spørsmål om Fremtind drev med grønnvasking var nettopp punkt 2 og 3 i grønnvaskingsplakaten. Det oppleves i bilbransjen at det meste av bærekraftsarbeidet skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen i Fremtind. Det oppleves ikke ute i skadeverkstedene at Fremtind tar reelle grep. I vårt tilsvar presenterte vi noen fakta som eksempler på det. De tilbakemeldingene tenker vi det er smart av Fremtind å merke seg dersom de ønsker et godt samarbeid.
Knut Ole Magistad. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF
Men vi leser siste innspill fra Fremtind som positivt. NBF har allerede et etablert samarbeid med bildemontørene og har kontinuerlig dialog med forsikring. Vi snakker sammen og diskuterer for å finne tiltak som vil gjøre bilbransjen mer bærekraftig.
Vi tror at det samarbeides best gjennom dialog og kunnskapsdeling, ikke gjennom utilsiktede spark i media. Derfor foreslår vi at fremover så flyttes videre arbeid ut av kommunikasjonsavdelingen og inn til fagfolkene. Vi ser frem til å utvikle samarbeidet.
"-Et spark mot merkeverkstedene": les den opprinnelige kommentaren fra fagsjef skade & lakk Knut Ole Magistad her >