En annerledes alkoholprosent
Foto: Calle Huth og Marius Viken
Visste du at over 300 000 nordmenn dropper julebordet hvert år på grunn av dårlig drikkekultur og at hele 37 % mener at det er problematisk at kollegaer drikker seg fulle på jobbfest?
Foto: Calle Huth og Marius Viken
Visste du at over 300 000 nordmenn dropper julebordet hvert år på grunn av dårlig drikkekultur og at hele 37 % mener at det er problematisk at kollegaer drikker seg fulle på jobbfest?
Altfor ofte lar vi frykten for «å ødelegge festen» stå i veien for å snakke om hvordan vi egentlig vil ha det når vi drikker med kollegaer. Norsk arbeidsliv står samlet bak en kampanje i julebordsesongen, som skal bidra til refleksjon og bevissthet om drikkekultur på jobbfesten.
-Når vi også vet at 15 % av sysselsatte har et risikofylt alkoholbruk, så er det viktig at arbeidslivets parter går sammen for å sette søkelys på tematikken, forteller Camilla Lynne Bakkeng, som er fag- og kommunikasjonsleder hos Akan kompetansesenter. Sammen med det kreative kommunikasjonsbyrået YStory og en arbeidsgruppe bestående av partene i arbeidslivet, har hun ledet arbeidet med kampanjen.
-Tallene er høye og derfor ble det viktig for oss å utvikle en kampanje som kunne starte en samtale om sunn drikkekultur på jobb, fortsetter Bakkeng. -Derfor har vi laget en alkoholfri sixpack, brygget for ettertanke.
For å rette oppmerksomhet mot de høye tallene uten å ødelegge festen, ble det produsert en alkoholfri øl i en sixpack, hvor tall fra statistikken ble plassert rett på flaskene, som en annerledes alkoholprosent. Sixpacken leverte vi til over 250 norske ledere over hele landet, med en oppfordring om å starte samtalen om drikkekultur på sin arbeidsplass.
Heidi Chr. Lund er fagsjef HMS og bærekraft hos NBF har vært en del av arbeidsgruppen og er stolt over det som nå har blitt til årets kampanje: «Brygget for ettertanke». -Dette har blitt en iøynefallende og litt annerledes kampanje, med et viktig budskap til arbeidslivet, der trygghet, ivaretakelse og trivsel på arbeidsplassen er det viktigste, sier hun.
Dette er andre gang partene står bak en felles kampanje, som setter søkelys på drikkekultur på norske arbeidsplasser. Bakgrunnen er samarbeidet Regjeringen har etablert med arbeidslivets parter om bevissthet rundt holdninger til alkohol i arbeidslivet og verdien av alkoholfrie arenaer.
Det er en del av regjeringens nasjonale alkoholstrategi, der målet er å redusere alkoholforbruk med minimum 20 prosent innen 2030, som er i tråd med et globalt mål fastsatt av WHO.