Slik bruker Auto 8-8 Trivselsundersøkelsen

Publisert

Auto 8-8 Gruppen har tatt ut rapporter fra Trivselsundersøkelsen i bilbransjen, de bruker disse rapportene aktivt i sitt HMS-arbeid.

Fakta om Auto 8-8

Auto 8-8 Gruppen omfatter fem bilforhandlere med tilhørende bilverksted og er franchisetaker i Hertz bilutleie. Ny forhandlerbedrift i gruppen blir fra november Witro Bil i Trondheim. 

Gruppen har pr i dag i alt 7 lokasjoner – Bodø, Kristiansund, Ålesund, Molde, Eide, Førde og Florø.  

Antall ansatte er totalt 230, inkludert holdingselskapet med 19 ansatte.

- Det handler om trivsel på jobb i et godt arbeidsmiljø. Vi har tatt læring fra Trivselsundersøkelsen 2023 som vi deltok i, og jobber hele tiden aktivt for å få enda flere til å delta i årets undersøkelse, som nå skal sendes ut, sier Marita Biesmans, HR-leder i Auto 8-8 Gruppen. 

– Det overordnede målet er at vi alle skal trives på jobb, og ha et godt arbeidsmiljø, understreker hun. – Vi fattet umiddelbart interesse da Trivselsundersøkelsen dukket opp i regi av NBF og BIL. Vi mente at dette var en kartlegging vi kunne ha god nytte av. 

marita biesmans auto 8-8
Marita Biesmans. Foto: Auto 8-8


Trivselsundersøkelsen 2023 ble helt naturlig satt på agendaen i våre Arbeidsmiljøutvalg og HMS-utvalg, sier Marita Biesmans, som kan melde om positive holdninger til Trivselsundersøkelsen. 

– Ja, selv om ikke alle var aktivt med i undersøkelsen, har det vært veldig mye positivitet omkring den.  

– Ga undersøkelsen spesielle konkrete funn? 

– Ja, en meldte om å ha opplevd mobbing selv, og tre andre meldte å ha observert mobbing av andre. Dette måtte vi selvsagt jobbe videre med, og funnene ble tatt med videre til et allmøte der temaet var å sette fokus på hva som er et godt arbeidsmiljø – og hvordan vi kommer dit. Her har vi alle plikt til å bidra, fastslår Biesmans. Hun legger til at Trivselsundersøkelsen på et tidlig stadium ble presentert for konsernleder Terje Sildnes. 

– Saker som dette er det svært viktig å ha god forankring for i ledelsen, understreker hun. 

Trivselsundersøkelsen er utviklet i samarbeid mellom NBF og BIL, med ekstern bistand fra Moment. 

Målet med undersøkelsen er å kartlegge noen spesifikke forhold ved arbeidsmiljøet i bilbransjen, som mangfold og likestilling, turnover og karriemuligheter. Det er viktig for oss å vite hva som gjør at arbeidstakere trives på jobb og dermed ønsker å bli værende i bransjen så lenge som mulig.  

Resultatene behandles konfidensielt og anonymiseres av Moment før overlevering til NBF og BIL. Det vil heller ikke være mulig å sammenstille informasjon som gjør at enkeltpersoner kan identifiseres. Vi vet at det i snitt er ni prosent kvinner som jobber i bilbransjen. Det er veldig store forskjeller innad i bransjen. Kvinneandelen er størst på salg og administrasjon, og lavest i produksjon. Her er det et stort potensial for å rekruttere flere.    

Undersøkelsen har fokus på spørsmål om hva som skal til for å trives, og å se om dette faktisk samsvarer med forholdene slik de er. Arbeidsmiljøutvalgene ser i denne sammenhengen også på hva enkeltavdelinger bør prioritere. 

– Uansett er det jo slik at fra tid til annen er det noen som ønsker å slutte i bedriften. Da er det en viktig oppgave for oss å finne ut om det er noen mulighet for at den ansatte kan ombestemme seg og bli hos oss likevel – eller om beslutningen er absolutt, sier Marita Biesmans videre. 

– NBF har utviklet et eget spørreskjema for folk som vil slutte i bedriften, der hvorfor, er det viktigste spørsmålet. I tillegg til å oppfordre de som slutter til å gjennomføre undersøkelsen fra NBF, gjennomfører jeg sluttintervju med de som sier opp jobben sin hos oss. Svarene på undersøkelsen fra NBF sendes anonymisert inn til NBF, mens hensikten med intervjuet er å identifisere forbedringsmuligheter. Hvorfor ønsker vedkommende å forlate oss? Er det fordi forventninger til jobben eller arbeidsplassen ikke er blitt innfridd? Eller er det andre årsaker? 

– Også i Auto 8-8 har vi kontinuerlig behov for å forbedre oss - og prøver å styrke utviklingen videre ved å få enda flere til å delta aktivt i Trivselsundersøkelsen. Vi ser på undersøkelsen som et nyttig verktøy, som er med på å bringe oss et godt stykke videre i riktig retning, legger hun til. 

– Hvordan står det til med stabilitet og ansettelsestid i eget hus? 

– Vi har selvsagt litt turnover vi også, men ikke på noen måte i alarmerende skala. Det som er vanskeligst, er fagarbeidere, ikke minst mekanikere. Her jobber vi så hardt vi kan for å beholde dem vi har, og prøver å fange opp signaler som kan åpne for dialog om mulig fortsatt ansettelse når noen vil slutte. 

Noe kan vi gjøre noe med, men ikke alt. Vi lever i et distrikt der vi har hard konkurranse om arbeidskraften med oljenæringen, og der kan vi uansett ikke matche den økonomiske siden av saken, sier Marita Biesmans videre. 

– Får dere mange tilbakemeldinger til Trivselsundersøkelsen fra de ansatte? 

– Vi har ikke hørt veldig mye ennå. Nå er vi i startgropen med en ny undersøkelse, så nå er det denne vi jobber mest intenst med å få flest mulig til å være med på å besvare. Det er selvsagt slik at Trivselsundersøkelsen som verktøy blir bedre jo flere som deltar i den. 

Når neste undersøkelse er klar, får vi resultater fra NBF som først havner til evaluering hos konsernleder og arbeidsmiljøutvalg for å kartlegge hvordan undersøkelsen gjør best nytte hos den enkelte avdeling hos oss, helt ned til Holding-selskapet med sine 19 ansatte. 

Her får vi hele veien vite hvor mange som har svart, og hvordan svarene fordeler seg, sier Marita Biesmans til slutt.  

På Arbeidsmiljøportalen finnes to verktøy som er spesielt utviklet for bilbransjen for å jobbe med arbeidsmiljø. Her presenteres også fakta om bransjen. Over syv prosent av ansatte i bilbransjen oppgir å ha opplevd plaging eller ubehagelig erting. 32 prosent opplever konflikter på arbeidsplassen.   

Medlemsbedriftene har mulighet til å bestille rapport for sin egen virksomhet, men det forutsetter at de ansatte legger inn virksomhets organisasjonsnummer, og at det er mange nok som har svart til at anonymiteten til de ansatte kan ivaretas.  

Undersøkelsen er konfidensiell, og resultatene vil være anonyme. NBF og BIL har understreket at dette ikke vil være til erstatning for å kartlegge arbeidsmiljø i virksomheten, men at det kan være et supplement. De ansatte kan heller ikke vente at undersøkelsen blir fulgt opp internt. Denne undersøkelsen er ment å være en trivselsundersøkelse på bransjenivå, slik at flere vil ønske seg inn i bransjen og bli værende lenger.    
Resultatene vil kunne bidra til å danne et grunnlag for videre arbeid med å utvikle og styrke arbeidsmiljøet i bilbransjen i Norge. Det er derfor viktig at så mange som mulig tar seg tid til å besvare undersøkelsen, oppfordrer alle ledere og medarbeidere til å svare så åpent og ærlig som mulig. Undersøkelsen er konfidensiell, og resultatene vil være anonyme og ingen enkeltpersoner vil kunne identifiseres i resultatrapportene.    

Spørsmål om Trivselsundersøkelsen kan rettes til Fagsjef HMS og bærekraft i NBF, Heidi Chr. Lund.