Hvem må ha verneombud og AMU?
Foto: Unsplash.com
Er det fem eller flere ansatte må virksomheten fra 01.01.24 velge et verneombud. Det er også endringer i hvem som skal opprette Arbeidsmiljøutvalg (AMU) fra 01.01.24.
Foto: Unsplash.com
Er det fem eller flere ansatte må virksomheten fra 01.01.24 velge et verneombud. Det er også endringer i hvem som skal opprette Arbeidsmiljøutvalg (AMU) fra 01.01.24.
Skjematisk oversikt | Før 01.01.24 | Etter 01.01.24 |
Verneombud | 10 eller flere | Fem eller flere |
AMU, i virksomheter | Mer enn 50 | Mer enn 30 |
AMU dersom partene krever det | 20-50 | 10-30 |
Alle ansatte skal telles med, både faste og midlertidige og deltids- og fulltidsansatte. Disse endringene betyr at mange nå må komme i gang med valg av verneombud og eventuell opprettelse av AMU, samt legge planer for nødvendig opplæring for disse.
Verneombudets oppgaver er i hovedsak å se til at arbeidsmiljølovens krav til arbeidsmiljø blir oppfylt. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at kravene blir oppfylt, og at verneombudet blir involvert i alle arbeidsmiljøforhold. Verneombudet er dermed en viktig støttespiller for arbeidsgiver i arbeidsmiljøarbeidet.
Som hovedregel skal alle virksomheter ha verneombud, men etter 01.01.24 kan virksomheter som har under fem ansatte avtale en annen ordning. Avtalen gjøres mellom arbeidsgiver og ansatte. En slik avtale må være skriftlig og må beskrive hvordan vernearbeidet skal ivaretas. På arbeidstilsynets nettsider finnes en mal for en slik avtale >
Arbeidstilsynet sider om verneombud >
Det skal opprettes AMU (Arbeidsmiljøutvalg) i virksomheter med flere enn 30 ansatte eller i virksomheter med 10-30 ansatte når en av partene i virksomheten krever det.
I AMU skal det være like mange representanter fra ledelsen og ansatte, i tillegg til deltakelse av bedriftshelsetjenesten. Lederen for utvalget velges vekselvis av arbeidsgiverens og arbeidstakernes representanter. Bedriftshelsetjenesten har ikke stemmerett. Ved stemmelikhet utgjør AMU-lederens stemme utslaget.
Alle deltakerne i AMU skal få tilstrekkelig med tid og opplæring for å kunne ivareta sin rolle. Det er krav til at alle representantene i AMU har 40 timers kurs i arbeidsmiljø. Flere bruker BHT til å arrangere slike kurs. Det anbefales at ansatte og ledere gjennomfører kurs sammen.
Du kan lese mer om valg av AMU-medlemmer, oppgaver og myndighet på arbeidstilsynet.no