Infoskriv til kunder om stenging av 2G-nettet

sos knapp i bil

Foto: Highways News

Vi har tidligere informert om vårt arbeid knyttet opp mot stenging av 2G-nettet og konsekvenser det kan få for bl.a. eCall og andre funksjoner (informasjonsskriv og frokostmøte). Nå har vi laget et kort dokument med tekst som dere kan bruke ved salg av biler som bruker 2G-nettet.

Du finner dokumentet i din digitale verktøykasse under "Bilsalg"

Dette kan brukes både for nye og brukte biler.

Etter at Telenor og Telia varslet at de vil stenge 2G-nettet er det nødvendig å informere kundene om at 2G-nettet vil bli slukket i løpet av kort tid og at enkelte funksjoner ved bilen kan slutte å fungere som følge av det.  

Forbrukertilsynet har varslet at manglende opplysninger om at 2G-nettet slukkes, og hvilke konsekvenser dette har for bilens funksjoner, etter deres oppfatning vil være villedende handelspraksis. For å være innenfor kravene i markedsføringsloven bør kundene informeres om at 2G-nettet vil slukkes i løpet av 2025 ved annonsering av biler som benytter 2G-teknologi for en eller flere av bilens funksjoner.  

I tillegg er det viktig å være klar over at det vil kunne være en mangel etter forbrukerkjøpsloven dersom forbruker ikke får disse opplysningene. Det er selger som har bevisbyrden for at kunden har fått opplysningene.  

Derfor er det særlig viktig at dere kan dokumentere at kunden har fått opplysningene. Vi anbefaler at dette gjøres skriftlig i tilstandsrapporten. For de som bruker NBF sin tilstandsrapport vil signering av denne være tilstrekkelig. I andre tilfeller bør det tas med i avtalen eller på eget vedlegg til avtalen at det er gjennomgått med kjøper hvilke funksjoner som vil bli berørt. Det anbefales at dette dokumentet signeres av kjøper.  

Vi har utarbeidet tekst til et dokument som kan legges ved kjøpsavtale, tilstandsrapport og brukes i markedsføringen. Vi presiserer at det er svært viktig at det dokumenteres at kunden har fått opplysninger om de konkrete konsekvensene slukkingen av 2G-nettet får for den aktuelle bilen - for eksempel eCall (i person- og varebiler), fjernstyring av lading, klimaanlegg og låsefunksjoner, infotainment-apper - før avtalen inngås.