Særlig kritisk er at gyldige avtaler ensidig er tilsidesatt. Verkstedene har med svært kort varsel blitt presset til å signere nye, ofte dårligere, avtaler for å kunne bruke takseringssystemet. Verkstedene får heller ikke sendt inn maskinskade- eller skadetakster i DBS før de nye pristilbudene er akseptert. Dette oppfatter vi som et forsøk på å tvinge gjennom nye betingelser midt i en pågående avtaleperiode – et klart avtalebrudd.
Videre har løsningen kun mulighet for fastpris på frontruteskift, uavhengig av biltype – en urimelig praksis som ikke tar hensyn til den teknologiske kompleksiteten i moderne biler.
Vi får også tilbakemeldinger om at flere forsikringsselskaper ikke er klare til å motta takster og fakturaer fra det nye systemet.
Hva verkstedene bør gjøre:
- Gå gjennom de nye avtalene grundig.
- Sammenlign betingelsene med de opprinnelige avtalene.
- Krev tilbakestilling dersom vilkårene er forringet.
- Dokumentér all kommunikasjon med forsikringsselskapene.
- Kontakt NBF for bistand om nødvendig.
Vi forventer at forsikringsselskapene umiddelbart gjeninnfører de opprinnelige avtalevilkårene og sikrer en ryddig og rettferdig overgang til nye løsninger.
Forsikringsselskapene må ta ansvar – dette kan ikke aksepteres!