Forsikringsselskapene bryter avtaler – verkstedene presses til nye vilkår

knut ole magistad portrett

Fagsjef servicemarked i NBF, Knut Ole Magistad. Foto: NBF

Innføringen av den nye glassmodulen i DBS-systemet har skapt stor frustrasjon i bilbransjen. Ikke bare er løsningen mangelfull, men den er innført nesten uten dialog eller involvering fra verkstedene.

Særlig kritisk er at gyldige avtaler ensidig er tilsidesatt. Verkstedene har med svært kort varsel blitt presset til å signere nye, ofte dårligere, avtaler for å kunne bruke takseringssystemet. Verkstedene får heller ikke sendt inn maskinskade- eller skadetakster i DBS før de nye pristilbudene er akseptert. Dette oppfatter vi som et forsøk på å tvinge gjennom nye betingelser midt i en pågående avtaleperiode – et klart avtalebrudd. 

Videre har løsningen kun mulighet for fastpris på frontruteskift, uavhengig av biltype – en urimelig praksis som ikke tar hensyn til den teknologiske kompleksiteten i moderne biler. 

Vi får også tilbakemeldinger om at flere forsikringsselskaper ikke er klare til å motta takster og fakturaer fra det nye systemet. 

Hva verkstedene bør gjøre: 
  • Gå gjennom de nye avtalene grundig.
  • Sammenlign betingelsene med de opprinnelige avtalene.
  • Krev tilbakestilling dersom vilkårene er forringet.
  • Dokumentér all kommunikasjon med forsikringsselskapene.
  • Kontakt NBF for bistand om nødvendig. 

Vi forventer at forsikringsselskapene umiddelbart gjeninnfører de opprinnelige avtalevilkårene og sikrer en ryddig og rettferdig overgang til nye løsninger. 

Forsikringsselskapene må ta ansvar – dette kan ikke aksepteres!